eHerkenning aanvragen
Doet u zaken met een overheidsorganisatie? Zoals het aanvragen van een vergunning of een subsidie? Dan moet dit vaak online met eHerkenning. eHerkenning is een veilige manier voor bedrijven om in te loggen bij verschillende instanties.
Wat is eHerkenning?
eHerkenning is het Nederlandse eID voor bedrijven. Waar u als burger met DigiD veilig inlogt bij verschillende overheidsinstanties, doen bedrijven dat met eHerkenning. U logt namens uw bedrijf op 1 manier in bij meerdere instanties. Zo vraagt u met eHerkenning bijvoorbeeld een vergunning of subsidie aan zonder dat u eerst al uw bedrijfsgegevens moet in vullen.
Voor welke bedrijven is eHerkenning?
eHerkenning is een zakelijk inlogmiddel voor alle bedrijven en organisaties in Nederland. U kunt ook eHerkenning gebruiken zonder KVK-nummer. Bijvoorbeeld als u zich niet hoeft in te schrijven, of dit niet kunt.
Bij welke organisaties gebruikt u eHerkenning?
U kunt met eHerkenning inloggen bij veel organisaties. Het gaat om bijvoorbeeld gemeenten, waterschappen, provincies, ministeries en uitvoeringsorganisaties, maar ook om private organisaties als banken of verzekeraars. Een Verklaring Omtrent Gedrag vraagt u bijvoorbeeld met eHerkenning online aan bij Justis. Ook als u een subsidie bij RVO wilt aanvragen, moet u dit aanvragen met eHerkenning.
eHerkenning aanvragen
U vraagt uw eHerkenning-inlogmiddel tegen betaling aan bij een erkende leverancier. De prijs die u betaalt verschilt per aanbieder en per betrouwbaarheidsniveau of aanvullende dienst (zoals ketenmachtiging) die u aanvraagt.
Bedenk welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft
Via eHerkenning doet u verschillende zaken met de overheid. Het ene vereist een hoger beveiligingsniveau dan het andere. Daarom heeft eHerkenning inlogmiddelen op 3 betrouwbaarheidsniveaus. De dienstverlener waar u wilt inloggen, geeft aan welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft om gebruik te maken van de online dienst.
Dit zijn de 3 betrouwbaarheidsniveaus:
- EH2+: inloggen met een gebruikersnaam, wachtwoord en een aanvullende sms- of pincode.
- EH3: inloggen met een gebruikersnaam, wachtwoord en een aanvullende sms-code, pincode (via token) of app met QR-code.
U kunt een eHerkenningsmiddel altijd gebruiken voor diensten met hetzelfde of een lager betrouwbaarheidsniveau. Maar nooit voor een hoger niveau.
eHerkenning is persoonsgebonden
Een inlogmiddel van eHerkenning is persoonsgebonden. U kunt het niet delen of overdragen naar een ander persoon binnen uw bedrijf. In elk betrouwbaarheidsniveau moet u een persoon eerst machtigen voordat deze persoon namens uw bedrijf mag inloggen. Deze machtiging legt een tekenbevoegd persoon of een machtigingenbeheerder vast bij uw eHerkenningsleverancier.
U kunt ook een organisatie machtigen met een ketenmachtiging. Deze organisatie kan uw werknemer machtigen om in te loggen. Niet elke dienstverlener van de overheid ondersteunt de mogelijkheid om in te loggen via een ketenmachtiging.
eHerkenning voor meerdere bedrijven
U kunt verschillende KVK-nummers koppelen aan 1 eHerkenningsmiddel. Ook kunt u dan per KVK-nummer machtigingen regelen voor uw medewerkers. Uw leverancier kan u hierbij helpen.
Is eHerkenning verplicht?
U bent niet verplicht om eHerkenning te gebruiken. Overheidsorganisaties in Nederland worden verplicht de mogelijkheid tot inloggen met eHerkenning te ondersteunen door de Wet digitale overheid (Wdo). Sommige diensten kunt u in bepaalde situaties alleen met eHerkenning aanvragen of gebruiken, zoals uw belastingaangifte.
Vergoeding eHerkenningsmiddel voor belastingaangifte
Heeft u het Belastingdienst eH3-inlogmiddel gekocht om uw belastingaangifte te kunnen doen? Dan kunt u een compensatie aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).