Abonnement stilzwijgend verlengen

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
2 min lezen
English version

Sluit u abonnementen af met consumenten? Dan mag u het abonnement niet altijd stilzwijgend verlengen. Stilzwijgende (automatische) verlenging betekent dat het abonnement doorloopt zonder dat u dit laat weten aan de abonnee. Er gelden regels voor verlengen en opzeggen. In uw algemene voorwaarden mag u niet van deze regels afwijken.

Abonnementen met consumenten verlengen

Heeft een consument bij u een abonnement voor een bepaalde tijd? U mag het abonnement na de vaste periode stilzwijgend verlengen, als u dat bij het afsluiten van het abonnement hebt gemeld. U mag stilzwijgend verlengen:

  • voor bepaalde tijd (tot een bepaalde einddatum), met een opzegtermijn van maximaal 1 maand
  • voor onbepaalde tijd (tot de consument opzegt), met een opzegtermijn van maximaal 1 maand
  • tot de consument akkoord gaat met een nieuw contract

Maak opzeggen niet moeilijk

Klanten moeten hun abonnement makkelijk kunnen stopzetten als het abonnement automatisch wordt verlengd. Voor het opzeggen van een automatisch verlengd abonnement gelden de volgende regels:

  • Opzeggen kan op elk moment, dus niet pas na een bepaalde looptijd.
  • De opzegtermijn is maximaal 1 maand.
  • Opzeggen kan schriftelijk of op dezelfde manier als het abonnement werd afgesloten. Als de klant bijvoorbeeld telefonisch een abonnement bij u afsloot, dan mag die het ook telefonisch stopzetten.

Abonnementen met ondernemers

Sluit u een abonnement (overeenkomst) af met een andere ondernemer (business-to-business, B2B)? Dan gelden in de meeste gevallen de algemene regels voor (koop)overeenkomsten uit boek 6 en boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. U kunt deze regels verwerken in de overeenkomst en de algemene voorwaarden. Hierin kunt u ook een bepaling over mogelijke (stilzwijgende) verlenging van de overeenkomst noemen.

Zakelijk telecomabonnement opzeggen

Heeft u een zakelijk abonnement afgesloten met een kleiner bedrijf, bijvoorbeeld een mkb'er of zzp'er, voor telefoon of internet en verlengt u dit stilzwijgend? Dan mag de ondernemer dit telecomcontract op elk moment zonder kosten opzeggen. Er geldt dan een opzegtermijn van maximaal 1 maand.

Abonnementen op bladen en tijdschriften

Voor abonnementen op dagbladen, nieuwsbladen, weekbladen en tijdschriften gelden andere regels. Na de eerste contractperiode mag u een abonnement met een consument telkens met maximaal 3 maanden stilzwijgend verlengen, of u mag het stilzwijgend verlengen voor onbepaalde tijd. Er gelden verschillende opzegvoorwaarden:

  • Verlengt u een abonnement telkens met maximaal 3 maanden? Dan moet u de consument iedere 3 maanden de mogelijkheid geven om op te zeggen. Hierbij geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand.
  • Zet u een abonnement stilzwijgend om in een overeenkomst voor onbepaalde tijd? Dan geldt een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Alleen voor tijdschriften die minder dan 1 keer per maand verschijnen, geldt een opzegtermijn van maximaal 3 maanden.
  • Proefabonnementen stoppen altijd vanzelf na de afgesproken proeftijd. Hier geldt nooit een opzegtermijn. Proefabonnementen mag u nooit stilzwijgend verlengen.

Verlengt u een zakelijk abonnement? Dan gelden de algemene voorwaarden die u als verkoper heeft opgesteld.

Dit artikel is gerelateerd aan:

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)