Argentinië
Zakendoen met Argentinië
Argentinië vormt samen met Brazilië, Paraguay en Uruguay het economisch samenwerkingsverband Mercosur. De kansen voor Nederlandse ondernemers liggen in de zorg, waterprojecten en mijnbouw.
Do's and don'ts
Do's
Argentinië is het land in Zuid-Amerika met de meeste migranten uit Europa. Veel mensen hebben een Spaanse, Franse of Italiaanse achtergrond en vaak zelfs een Europees paspoort (zelfs de 3e generatie). De cultuur komt daarom veel overeen met die Zuid-Europese landen.
De Argentijnen hechten waarde aan zakenrelaties; dit kost tijd en aandacht. Zakendiners (die vaak pas om 21:00 uur beginnen) zijn populairder dan lunches. Argentijnen bespreken zakelijke punten graag in restaurants. Zorg ook voor een goede relatie met secretaresses. Toon ook interesse in de professionele achtergrond van de zakenpartner, maar ook de familie en sociale aspecten van zijn/haar leven. Familie en vrienden hebben hoge prioriteit ondanks de zakelijke instelling van de ondernemers.
Reactietijd op een e-mail is vaak wat langer dan gemiddeld genomen in Nederland. Argentijnen geven de voorkeur aan een gesprek via de telefoon. Zakelijke communicatie via Whatsapp is gebruikelijk, ook hierbij spreken de Argentijnen liever een berichtje in dan dat ze typen. Daarnaast wordt Facebook vaak ook gebruikt om zakelijke contacten toe te voegen.
Spaans is de officiële taal. Kennis van Engels is beter dan in de andere Zuid-Amerikaanse landen, maar niet op het niveau van landen in Noord-Europa. Kennis van de Spaanse taal of gebruik van een tolk is aan te raden.
Argentijnen hechten waarde aan een goed verzorgd uiterlijk, ook al is het buiten 30 graden. Argentijnen vinden zaken als nette kleren en welbespraaktheid belangrijk.
Argentinië staat wereldwijd bekend om dé Argentijnse steak. Argentijnen zijn echte (rund)vleeseters. Barbecuen op houtskool – ‘asado’ – is een zeer geliefde weekendbesteding. Vis is wel verkrijgbaar, maar de meeste vangst wordt geëxporteerd. Argentijnen zijn ook trots op hun 'empanadas' (gevulde broodjes). Als drank wordt thee ('herba mate'), Argentijnse wijn ('malbec') of bier gedronken. Sociale events zijn vaak georganiseerd rondom eten.
Dont's
Bedrijven en overheid zijn hiërarchisch georganiseerd. De baas is echt de baas. Een ondergeschikte doet vaak wat hem wordt opgedragen. Daarnaast zijn Argentijnse ondernemers behoorlijk competitief en direct.
Relatiegeschenken worden gewaardeerd. Persoonlijke items, zoals een stropdas, vallen minder goed in de smaak dan een goede fles drank of typische Nederlandse dingen als stroopwafels, kaas of Delfts blauw.
Formeel contact volstaat met handenschudden en oogcontact. Het aanraken van iemands schouder wordt gezien als teken van vriendschap evenals het groeten met één kus (ongeacht het geslacht). Argentijnen zijn direct. Praat liever niet over gevoelige kwesties zoals de Falklandoorlog (Falklandeilanden of Malvinas). Onderwerpen die het ijs kunnen breken zijn het Nederlands Koningshuis en voetbal.
Land factsheet
- Argentinië
- Landnaam
- Argentinië
- Landcode
- AR
- Hoofdstad
- Buenos Aires
- Tijdverschil met Nederland
- -5 uur
- Taal - officiële taal
- Spaans
- Munteenheid
- Argentijnse peso
- Valuta code
- ARS
- Staatsvorm
- Presidentiële republiek
- Inwonersaantal (2024)
- 47,2 miljoen
- Inwonersnaam
- Argentijn
- Oppervlakte
- 2.780.400 km²
- Koopkracht (2024)
- $ 13.520
- Big Mac index (2024)
- € 3,52
- BBP (2024)
- $ 638,6 miljard
- Uitvoerwaarde (2023)
- € 3,5 miljard
- Invoerwaarde (2023)
- € 7,6 miljard
- Economische groei (2024)
- 2,00 %
- Ease of doing business (2020)
- 126 (ranking)
Feiten en cijfers
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)