Brazilië
Zakendoen met Brazilië
Brazilië heeft de grootste economie van Latijns-Amerika. Veel Nederlandse ondernemers zijn al actief zijn op de Braziliaanse markt. Wilt u ook ondernemen in Brazilië? Ga goed voorbereid aan de slag.
Do's and don'ts
Do's
Veel hooggeplaatsten spreken Engels; vaak omdat ze in het buitenland hebben gestudeerd. Maar lang niet alle Brazilianen spreken de Engelse taal. Zeker buiten grote commerciële centra is het daarom handig om - wanneer kennis van het Portugees ontbreekt - een tolk mee te nemen. Brazilianen zijn trots op hun taal. Gebruik geen Spaans, want Brazilianen kunnen dit als cultureel ongevoelig ervaren.
De Braziliaanse cultuur kent een diepgewortelde hiërarchie. Hierdoor zijn Brazilianen gewend om taken uit te voeren zonder (al teveel) discussie. Zijn er halve instructies gegeven? Dan voeren zij halve taken uit. Zorg dus dat instructies duidelijk en volledig zijn. Zorg ook dat duidelijk is wie de leiding heeft. Wanneer dit onduidelijk is, wordt u voor elke beslissing geraadpleegd.
Kom achter uw computer vandaan en zoek de Brazilianen op. Persoonlijk contact is erg belangrijk om de zakenrelatie goed te houden. Geen tijd om de zakenpartner op te zoeken? Volg e-mails en appjes dan op met een telefoontje.
Brazilianen zijn niet altijd stipt op tijd; verwar dit niet met onbeleefdheid. In Brazilië ligt de nadruk op persoonlijke relaties. Het eerste kwartier van een bijeenkomst wordt vaak besteed aan smalltalk. Dit is een belangrijk onderdeel van de vergadering. Vergaderingen worden vaak onderbroken en het kan dat er ineens iemand bij komt zitten zodat sommige zaken moeten worden herhaald.
Geef kleine geschenkjes. Dure geschenken kunnen worden gezien als omkoping.
Het uiterlijk telt in Brazilië. Een goede eerste indruk is belangrijk voor een succesvolle kennismaking. De dresscode is over het algemeen sportief-netjes. Pakken bewaren de Brazilianen steeds meer voor speciale gelegenheden.
Dont's
Bij meerdere afspraken op dezelfde dag is het handig om voldoende tijd tussen de afspraken te plannen. Zeker in grote steden is het zeer druk op de wegen en zijn de afstanden groot. Zo kan een rit van de ene naar de andere kant van São Paulo al snel een uur in beslag nemen.
Het hotel waarin en het restaurant waarvan wordt gebruikgemaakt zijn belangrijk voor het imago. Brazilianen beoordelen hun zakenpartners op bestedingsvermogen. Het is dus onhandig om op dit soort zaken te beknibbelen.
Topmanagers zijn vaak alleen te bereiken via hun assistenten of secretaresses. Een goede verstandhouding met de secretaresse is daarom handig. Vraag hem/haar om hulp bij het maken van afspraken of het versturen van documenten.
Land factsheet
- Brazilië
- Landnaam
- Brazilië
- Landcode
- BR
- Hoofdstad
- Brasilia
- Tijdverschil met Nederland
- -5 uur
- Taal - officiële taal
- Portugees
- Munteenheid
- Real
- Valuta code
- BRL
- Staatsvorm
- Federale presidentiële republiek
- Inwonersaantal (2024)
- 216,3 miljoen
- Inwonersnaam
- Braziliaan
- Oppervlakte
- 8.515.770 km²
- Koopkracht (2024)
- $ 10.218
- Big Mac index (2024)
- € 4,42
- BBP (2024)
- $ 2210,6 miljard
- Uitvoerwaarde (2023)
- € 13,3 miljard
- Invoerwaarde (2023)
- € 25,4 miljard
- Economische groei (2024)
- 1,49 %
- Ease of doing business (2020)
- 124 (ranking)
Feiten en cijfers
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)