Bulgarije
Zakendoen met Bulgarije
Bulgarije is van oorsprong een landbouwland en is lid van de EU. In de landbouwsector liggen ook goede kansen voor Nederlandse ondernemers. Ook interessant zijn bouw en infrastructuur, transportmiddelen, water, ICT, elektronica en gezondheidszorg.
Do's and don'ts
Do's
Hoewel Bulgaren formeel zijn tijdens het zakendoen, waarderen ze directe communicatie. Ze houden niet van te veel 'praatjes'. Communiceer daarom op een bescheiden manier. Houd presentaties feitelijk en ondersteun ze met statistieken.
Zakendoen in Bulgarije kost tijd. Vergaderingen kunnen uitlopen als belangrijke punten worden behandeld. Houd hier rekening mee. Ook formaliteiten en bureaucratie nemen vaak veel tijd in beslag. Bulgaren houden deadlines niet altijd strak aan. Geduld is daarom belangrijk.
Persoonlijke relaties zijn heel belangrijk voor Bulgaren. Investeer daarom tijd in vertrouwen opbouwen. Leer een zakenpartner eerst kennen en ga pas daarna over op het echte zakendoen.
Een bedrijf starten in Bulgarije is relatief simpel, snel en goedkoop. Zoek wel een betrouwbare lokale partner die de eerste formaliteiten regelt voor het operationele werk. Of huur een plaatselijk advocatenkantoor in om het nodige papierwerk te regelen.
Dont's
De Bulgaarse zakencultuur is nog vaak hiërarchisch en formeel. Draag dus formele kleding bij vergaderingen en wees niet te informeel. Toon respect, vooral aan oudere en hogergeplaatste werknemers.
De Bulgaarse markt is erg prijsgevoelig. Alleen de kwaliteit benadrukken is daarom meestal niet de beste aanpak. Bulgaren onderhandelen vaak, op zoek naar een betere deal. Overtuig zakenpartners door te laten zien hoe een product of dienst hen hogere winst of lagere kosten oplevert.
Veel Bulgaren kennen goed Engels, vooral de jongere generatie. Maar zij spreken soms ook Duits, Frans of Bulgaars bij het zakendoen. Vraag daarom na in welke taal iemand wil communiceren. Een tolk kan handig zijn. Ook goed om te weten: in Bulgarije betekent het hoofd schudden juist 'ja', en knikken juist 'nee'.
Zakenpartners, klanten en collega's zijn belangrijke informatiebronnen in de Bulgaarse zakencultuur. Aarzel daarom niet om influencers en opinieleiders uit het lokale netwerk te betrekken bij een marketingstrategie. Dit kan effectiever zijn dan traditionele marketingactiviteiten.
Point of Single Contact Bulgarije
Woont u in de EU en overweegt u zaken in of met Bulgarije te gaan doen? Dan is het belangrijk u te verdiepen in de wetten en regels die daar gelden. Het Point of Single Contact (PSC) van Bulgarije is daarbij een eerste goede stap. Een PSC-website is een centraal contactpunt van de overheid voor ondernemers.
Lees meerLand factsheet
- Bulgarije
- Landnaam
- Bulgarije
- Landcode
- BG
- Hoofdstad
- Sofia
- Tijdverschil met Nederland
- 1 uur
- Taal - officiële taal
- Bulgaars
- Munteenheid
- Lev
- Valuta code
- BGN
- Staatsvorm
- Parlementaire republiek
- Inwonersaantal (2024)
- 6,7 miljoen
- Inwonersnaam
- Bulgaar
- Oppervlakte
- 111.000 km²
- Koopkracht (2024)
- $ 15.770
- BBP (2024)
- $ 105,9 miljard
- Uitvoerwaarde (2023)
- € 2,0 miljard
- Invoerwaarde (2023)
- € 1,1 miljard
- Economische groei (2024)
- 3,52 %
Feiten en cijfers
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)