Duitsland
Zakendoen met Duitsland
Met afstand is Duitsland de belangrijkste handelspartner voor Nederland. Het is een grote markt en laat zich kenmerken door kwaliteit en referenties. Wilt u meer weten over zakendoen in Duitsland? De experts van RVO.nl en KVK zetten de belangrijkste aandachtspunten op een rij.
Do's and don'ts
Do's
Plan zakelijke afspraken ruim van te voren. Een afspraak ligt in Duitsland vaak schriftelijk vast. Het maken van afspraken aan het einde van de dag is vaak niet wenselijk. Wees op tijd bij afspraken. Het kan namelijk gevolgen hebben voor de relatie met een zakenpartner als een afspraak gemist wordt.
Duitsers houden van lekker en goed eten en drinken. Kwaliteit is belangrijk. Typische Duitse gerechten en lekkernijen zijn: Sauerkraut mit Eisbein und kartoffelstock, braadworst, curryworst, berlinerbollen, lebkuchen. Bier is de nationale drank. Duitsers hebben de gewoonte om tussen de middag warm te eten.
Een goede voorbereiding is belangrijk voor een zakelijke bijeenkomst. Neem ook documentatie mee, bij voorkeur in het Duits. Zorg bij verkoop van technische producten ook voor de specificaties. Bij een zakelijke afspraak is formele kleding vanzelfsprekend. Duitsers zijn conservatief als het gaat om kleding bij zakelijke afspraken.
Bij het zakendoen is de voertaal vaak Duits en niet Engels. Dit geldt vooral bij het traditionele midden- en kleinbedrijf. Het wordt gewaardeerd als er Duits gesproken wordt. Duitsers zijn op hun beurt perfectionistisch. Ze kunnen daarom soms terughoudend zijn om Engels te spreken.
Wanneer iemand zich voorstelt met een titel, spreek hem/haar dan aan met deze titel. Let op dat de juiste titel gebruikt wordt. Duitsers vinden titels belangrijk en hebben respect voor academische prestaties en de bijhorende status.
Dont's
Taalfouten worden in schriftelijk Duits niet getolereerd. Zakelijke correspondentie moet in vlekkeloos Duits zijn opgesteld. Kies bij schriftelijk contact/uitingen voor een professioneel bureau en laat Duitse teksten controleren.
Duitsers gaan voor zekerheid. Vasthouden wat je hebt, is vaak het devies. Veranderingen vergen daarom veel tijd en geduld, ook voor het bedrijfsleven. Maar als de zakenrelatie eenmaal goed is, dan is dit vaak ook voor de lange termijn. Duitsers werken vaak vele jaren met dezelfde toeleverancier.
Dure zakelijke geschenken zijn niet gebruikelijk. Wie toch een gebaar wil maken, neemt een klein geschenk van goede kwaliteit mee.
Voor Duitsers is hiërarchie erg belangrijk. Er is een duidelijke scheiding tussen werk en privé. Privézaken worden niet besproken op de werkvloer.
Het eerste contact is vaak kort, formeel en zakelijk. Voornamen worden niet gebruikt tenzij de gesprekspartner dit aangeeft.
Point of Single Contact Duitsland
Woont u in de EU en overweegt u zaken in of met Duitsland te gaan doen? Dan is het belangrijk u te verdiepen in de wetten en regels die daar gelden. Het Point of Single Contact (PSC) van Duitsland is daarbij een eerste goede stap. Een PSC-website is een centraal contactpunt van de overheid voor ondernemers.
Lees meerLand factsheet
- Duitsland
- Landnaam
- Duitsland
- Landcode
- DE
- Hoofdstad
- Berlijn
- Tijdverschil met Nederland
- 0 uur
- Taal - officiële taal
- Duits
- Munteenheid
- Euro
- Valuta code
- EUR
- Staatsvorm
- Federale parlementaire republiek
- Inwonersaantal (2024)
- 83,9 miljoen
- Inwonersnaam
- Duitser
- Oppervlakte
- 357.580 km²
- Koopkracht (2024)
- $ 53.007
- Big Mac index (2024)
- € 5,39
- BBP (2024)
- $ 4446,5 miljard
- Uitvoerwaarde (2023)
- € 165,1 miljard
- Invoerwaarde (2023)
- € 120,1 miljard
- Economische groei (2024)
- 1,10 %
- Ease of doing business (2020)
- 22 (ranking)
Feiten en cijfers
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)