De expatregeling voor buitenlandse werknemers in Nederland
Neemt u hoogopgeleide werknemers uit het buitenland in dienst om voor u in Nederland te werken? Dan kunt u hen de expatregeling (eerder 30%-regeling) aanbieden. De regeling compenseert de extra kosten die uw werknemers maken voor het verblijf in Nederland.
Wat is de expatregeling (eerder 30%-regeling)?
Hoogopgeleide werknemers die naar Nederland komen om voor u te werken, kunnen te maken krijgen met kosten die zij maken voor de verhuizing. Of de kosten van levensonderhoud die in Nederland hoger kunnen zijn dan in het thuisland. Dit zijn extraterritoriale kosten. Met de expatregeling kunt u uw hoogopgeleide buitenlandse werknemers compenseren voor deze kosten over een periode van maximaal 5 jaar. Tot 2025 heette de expatregeling de 30%-regeling.
Dat kan op 2 manieren:
- U kunt een deel van hun salaris belastingvrij betalen.
- Uw werknemer kan de extraterritoriale kosten declareren en u kunt ze volledig vergoeden.
Lees wat onder extraterritoriale kosten valt op Belastingdienst.nl.
Kosten vergoeden of een belastingvrij percentage betalen
U kunt kiezen of u de werkelijke extraterritoriale kosten van uw werknemers belastingvrij wil vergoeden, of de belastingvrije vergoeding wil aanvragen over een percentage van het loon van uw werknemer. Die keuze kan per jaar verschillen. U geeft steeds in het eerste loontijdvak van het jaar aan voor welke optie u kiest
Beperking expatregeling in 2017
De belastingvrijstelling voor expats gaat in 2027 van 30% naar 27% van het inkomen. Dit percentage geldt voor de hele periode van 5 jaar.
De eerdere wijziging waarbij het percentage stap voor stap werd verlaagd is teruggedraaid. Voor 2025 en 2026 blijft voor alle werknemers het maximale percentage 30%.
Van toepassing op een maximum van het salaris
U mag de 30%-regeling alleen toepassen op een maximumbedrag aan salaris. Dit bedrag staat in de Wet Normering Topinkomens en wordt elk jaar opnieuw vastgesteld. Verder wordt de salarisnorm om in aanmerking te komen voor de regeling in 2027 hoger.
Beëindiging gedeeltelijke buitenlandse belastingplicht
Vanaf 2025 kunnen werknemers die gebruikmaken van de expatregeling niet langer de partiële buitenlandse belastingplicht toepassen in de aangifte inkomstenbelasting. De Belastingdienst zag deze werknemers eerder als volledig belastingplichtig in het buitenland, ook al wonen en werken zij in Nederland. Dit gold voor hun belastbare inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2) en uit sparen en beleggen (box 3). Dit betekent dat ze geen belasting hoeven te betalen in box 2 en box 3 over buitenlands vermogensinkomen.
Vanaf 2025 moeten zij hun belastbaar inkomen uit aanmerkelijk belang en sparen en beleggen in Nederland aangeven.
Voorwaarden voor de expatregeling
Controleer voordat u de expatregeling aanvraagt bij de Belastingdienst of uw werknemer aan de voorwaarden hiervoor voldoet:
Vergoeding moet redelijk zijn
De werkelijk gemaakte extraterritoriale kosten moeten redelijk en logisch zijn. U voert de kosten en vergoeding per werknemer in uw loonadministratie in.
Expatregeling
Om in aanmerking te komen voor de expatregeling moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:
- De werknemer is een hoogopgeleide migrant en heeft specifieke deskundigheid die op de Nederlandse arbeidsmarkt moeilijk of niet te vinden is. Voor het aantonen van die deskundigheid geldt een inkomensnorm.
- De werknemer voldoet aan de definitie van ingekomen werknemer, is vanuit het buitenland geworven of is binnen een multinational overgeplaatst naar Nederland. De werknemer heeft ten minste 16 van de 24 maanden voorafgaand aan de verhuizing naar Nederland meer dan 150 kilometer van de Nederlandse grens gewoond.
- U heeft een aanvraag voor een beschikking ingediend bij de Belastingdienst en toestemming om gebruik te maken van de expatregeling.
Goedkeuring aanvragen bij de Belastingdienst
Om namens een werknemer de expatregeling aan te vragen, heeft u toestemming nodig van de Belastingdienst. Dit heet een beschikking. Deze toestemming moet u binnen 4 maanden na de eerste werkdag van uw werknemer aanvragen. Vul het aanvraagformulier in op Belastingdienst.nl. Bij uw aanvraag moet u bewijsstukken opsturen. Zoals arbeidscontracten en bewijzen van kwalificaties. Op het aanvraagformulier staat welke documenten u moet opsturen. U ontvangt binnen 8 weken na het versturen van het verzoek bericht van de Belastingdienst. De einddatum van de expatregeling staat in de beschikking
Verandering van werkgever
U kunt de expatregeling niet overnemen van een vorige werkgever van uw werknemer. Neemt u een werknemer in dienst wiens vorige werkgever gebruik heeft gemaakt van de expatregeling? Dan kunt u dus niet automatisch ook de expatregeling toepassen. U en de werknemer moeten samen een nieuw verzoek doen. Wordt uw bedrijf overgenomen? Dan behouden uw werknemers met de expatregeling deze regeling bij de overstap naar het nieuwe bedrijf.
Blijf op de hoogte
Sinds 2012 zijn er verschillende wijzigingen geweest in de voorwaarden van de expatregeling. Deze wijzigingen kunnen invloed hebben op de voorwaarden waaraan werknemers die de regeling gebruiken, moeten voldoen. Vraag advies aan een belastingadviseur om op de hoogte te blijven.