Ondernemersplein gebruikt cookies om de website te verbeteren. Deze functionele en analytische cookies bevatten nooit uw persoonsgegevens. Wilt u video’s bekijken? Dan plaatsen derden mogelijk tracking cookies om uw internetgedrag te volgen. Deze tracking cookies kunt u weigeren. Lees meer over ons cookiebeleid

Klacht over uw gemeente of andere problemen met een overheid?

Gepubliceerd door:
KVK
2 min lezen
English version

Niet eens met een besluit? Maak bezwaar

Bent u het niet eens met een beslissing van uw gemeente of een andere overheid? U krijgt bijvoorbeeld niet de vergunning die u heeft aangevraagd. Of uw uitkering wordt verlaagd.

Dan kunt u de overheidorganisatie die de beslissing heeft genomen laten weten dat u het er niet mee eens bent. Dit heet bezwaar maken. Meestal staat bij de beslissing ook informatie over hoe u bezwaar kunt maken. Neem anders contact op om dit na te vragen.

Let op: u moet bezwaar maken binnen 6 weken nadat het besluit is genomen.

Klacht indienen bij gemeente

Vindt u dat u niet goed bent behandeld door uw gemeente en wilt u daar een klacht over indienen? Op de website van uw gemeente vindt u informatie hoe u uw klacht kunt indienen. Vaak kan dit digitaal, op papier en telefonisch. Ook staat er hoelang het duurt voor u antwoord krijgt.

Bent u het niet eens met het antwoord?

Dan kunt u contact opnemen met een ombudsman. Dit is iemand die mensen helpt bij problemen met de overheid. De meeste gemeenten zijn aangesloten bij de Nationale Ombudsman. Sommige gemeenten hebben een eigen ombudsman.

Klacht over andere overheidsorganisatie

Vindt u dat u niet goed bent behandeld door een andere overheidsorganisatie? Een klacht over een ministerie kunt u indienen bij Rijksoverheid.nl. Bij andere overheidsorganisaties dient u de klacht in bij de organisatie zelf:

Heeft u een klacht voor een andere overheidsorganisatie? Kijk op de website van de overheidsorganisatie waar het om gaat hoe u een klacht kunt indienen.

Bent u niet tevreden met de behandeling van uw klacht?

Dan kunt u de klacht voorleggen aan de Nationale ombudsman. Sommige overheden of instanties hebben een eigen ombudsman. U kunt op de site van de Nationale Ombudsman controleren bij wie u terecht kunt.

Last van onduidelijke regels of onnodige administratieve lasten?

Rijksoverheid

Heeft u last van tegenstrijdige of onduidelijke regels van de Rijksoverheid? Of van onnodige administratieve lasten? Meld dit bij het Meldpunt regelgeving.

Decentrale overheid

Heeft u last van regels van een decentrale overheid, zoals een gemeente, provincie of waterschap? Meld dit bij de decentrale overheid zelf. Weet u niet bij welke decentrale overheid? Het Meldpunt regelgeving kan u hierbij helpen.

Groene groei

Wilt u met innovatieve investeringen bijdragen aan groene groei en ervaart u een belemmering met wet- en regelgeving? Geef de belemmering door aan het Programma Ruimte in Regels. Ruimte in Regels zoekt samen met u en andere betrokken partijen naar een oplossing.

Europese wetten en regels

Suggesties voor verbetering van Europese wet- en regelgeving en vermindering van regeldruk kunt u melden bij Lighten the load - Have your say!

Probleem met overheid in ander EU-land

Zijn de EU-rechten van uw bedrijf geschonden door een overheidsinstantie in een ander EU-land? Dan kunt u hulp vragen bij Solvit. Als uw zaak is geaccepteerd, probeert Solvit deze binnen 10 weken op te lossen.

Misstand bij overheid of bedrijf

Ziet u een misstand bij een overheidsorganisatie of een bedrijf? Meld dit bij de juiste organisatie:

Wat vindt u van deze pagina?(vraag 1 van max 3)
Dat vinden wij jammer. Kunt u aangeven waarom u ontevreden bent?(vraag 2 van 3)
Probleem met de overheid | Ondernemersplein