Regels voor reclame

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
3 min lezen
English version

Als u reclame maakt, moet u zich houden aan de Nederlandse Reclame Code (NRC). In de NRC staan algemene regels en bijzondere reclamecodes voor speciale producten en diensten. De NRC geldt voor alle reclame in Nederland. Het maakt niet uit welk middel u gebruikt, zoals influencer marketing. 

U maakt reclame als u direct of indirect producten, diensten of ideeën openbaar of systematisch aanprijst. 

Algemene regels reclame 

Volgens de algemene regels in de NRC mag de reclame die u maakt niet: 

  • in strijd zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen
  • in strijd zijn met het algemeen belang, de openbare orde of de goede zeden
  • onnodig kwetsen of een bedreiging zijn voor de volksgezondheid
  • het vertrouwen in reclame schaden
  • angst of bijgeloof aanspreken
  • onherkenbaar zijn als reclame
  • oneerlijk zijn (bijvoorbeeld misleidende reclame en agressieve reclame) 

Misleidende reclame 

Misleidende reclame is verboden. Reclame is misleidend als u informatie geeft die niet klopt, niet compleet is, of erg onduidelijk is. Bijvoorbeeld als u zegt dat iets een keurmerk heeft of gratis is terwijl dit niet zo is. Of als u informatie die u wettelijk gezien moet geven verbergt op uw website. Het is niet verboden om te overdrijven in uw reclame. 

Agressieve reclame 

Agressieve reclame is verboden. Uw reclame is agressief als de consument niet meer vrij kan kiezen, waardoor hij een beslissing neemt die hij anders niet had genomen. U mag geen reclame maken die intimideert, dwingt, (fysiek) bedreigt, of gebruik maakt van uw machtspositie. 

Reclame is agressief als u, bijvoorbeeld:

  • hardnekkig en ongewenst aandringt per telefoon, fax, e-mail of andere media op afstand
  • de indruk wekt dat een consument een prijs heeft gewonnen of gaat winnen door iets te doen, terwijl er geen prijs is of de consument eerst nog moet betale
  • profiteert van de goedgelovigheid van kinderen of hen aanzetten om hun ouders over te halen iets te kopen

Vergelijkende reclame 

U mag vergelijkende reclame maken onder bepaalde voorwaarden. U maakt vergelijkende reclame als u de naam, dienst of het product van uw concurrent duidelijk noemt. 

Vergelijkende reclame maken mag als:

  • de reclame niet misleidend is
  • de producten of diensten hetzelfde doel hebben
  • u objectief vergelijkt (bijvoorbeeld een controleerbare eigenschap, zoals de prijs)
  • u de naam van uw concurrent niet schaadt
  • het duidelijk is dat u de adverteerder bent en niet de concurrent
  • u een speciale aanbieding heeft en duidelijk is wanneer die aanbieding geldt
  • u producten met een oorsprongbenaming (zoals feta of parmaham) met gelijknamige producten vergelijkt
  • u geen oneerlijk voordeel krijgt door de bekendheid van een beschermd merk, handelsnaam, of oorsprongsbenaming
  • u goederen of diensten niet voorstelt als imitatie of namaak van een beschermd merk of handelsnaam 

Bijzondere reclamecodes 

Voor sommige producten, kanalen of doelgroepen gelden bijzondere reclamecodes. Bijvoorbeeld voor:

Reclame maken voor rookwaren

U mag geen reclame maken voor tabak en andere producten om te (kunnen) roken zoals vapes (rookwaren) . Alleen tabaksspeciaalzaken die aan bepaalde voorwaarden voldoen en die geregistreerd zijn bij de Nederlandse Voedsel- en Warenauoriteit (NVWA), mogen bepaalde tabaksreclame maken. Zij mogen bijvoorbeeld rookwaren die zij verkopen uitstallen en in de winkel aanprijzen. 

Ongevraagde berichten (spam) sturen 

U mag geen ongevraagde berichten sturen via e-mail, app of sms (spam-berichten). Bijvoorbeeld reclame voor producten en diensten, of een nieuwsbrief voor een goed doel. 

U mag alleen reclameberichten sturen als u voldoet aan de voorwaarden:

  • De ontvanger heeft u duidelijk toestemming gegeven.
  • De ontvanger kan zien dat de berichten van u zijn.
  • De ontvanger kan zich makkelijk en gratis afmelden voor de berichten. 

Maakt u reclame via e-mail? Dan moet u ook voldoen aan de Code reclame via e-mail. Hierin staat bijvoorbeeld dat u duidelijk moet maken dat het om een reclamebericht gaat. 

Boete voor versturen van spam

Als u spam verstuurt dan kan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) u een boete geven. Deze boetes kunnen oplopen tot € 900.000 per overtreding. 

Klacht indienen bij de Reclame Code Commissie 

Wanneer uw reclame niet aan de regels voldoet, kan de consument een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC onderzoekt uw reclame en kan eisen dat u deze verandert of niet meer gebruikt.

Dit artikel is gerelateerd aan:

Wetswijzigingen

Regels voor reclame | Ondernemersplein