Ondernemersplein gebruikt cookies om de website te verbeteren. Deze functionele en analytische cookies bevatten nooit uw persoonsgegevens. Wilt u video’s bekijken? Dan plaatsen derden mogelijk tracking cookies om uw internetgedrag te volgen. Deze tracking cookies kunt u weigeren. Lees meer over ons cookiebeleid

Vergoeding 30%-regeling expats wordt 27%

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
1 min lezen
English version
Dit wetsvoorstel gaat in op: 1 januari 2027

Deze wet gaat door: bereid uw bedrijf nu voor

Deze wet is aangenomen. U kunt zich voorbereiden.

Voor wie?

  • ondernemers met hoogopgeleide buitenlandse werknemers
  • ondernemers die werknemers met een specifieke vaardigheid uitzenden naar het buitenland

Wat verandert er?

Bent u werkgever? En huurt u hoogopgeleide buitenlandse werknemers in om voor u in Nederland te werken? Of zendt u werknemers met een specifieke vaardigheid uit naar het buitenland? Het belastingvoordeel van de 30%-regeling (expatregeling) gaat omlaag. Dat wordt 27% vanaf 2027. Ook moet het loon van de werknemer (inkomensnorm) hoger zijn om de expatregeling te kunnen gebruiken.

Met de 30%-regeling kunt u uw buitenlandse of uitgezonden werknemer belastingvoordeel geven om te helpen bij de verhuiskosten of de hogere levenskosten. U kunt met deze regeling een percentage van het salaris belastingvrij betalen. U en uw werknemer moeten aan de voorwaarden van de 30%-regeling voldoen.

Wat er precies verandert, hangt af van de datum waarop de regeling voor uw werknemer ingaat:

De 30%-regeling is ingegaan voor 1 januari 2024:

U mag 5 jaar lang maximaal 30% van het salaris belastingvrij blijven betalen. De inkomensnorm blijft € 46.107 (dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd).

De 30%-regeling (expatregeling) is ingegaan na 1 januari 2024:

  • U mag in 2024, 2025 en 2026 uw werknemers tot maximaal 30% van hun salaris belastingvrij betalen. De inkomensnorm blijft: € 46.107 (dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd). 
  • Vanaf 2027 mag u uw werknemers tot maximaal 27% belastingvrij vergoeden. De inkomensnorm wordt vanaf 2027 hoger: € 50.436 in plaats van € 46.107 (dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd).

Let op: Voor hoogopgeleide buitenlandse werknemers jonger dan 30 jaar met een mastergraad in dienst geldt een andere inkomensnorm voor de expatregeling. Ook die inkomensnorm wordt per 1 januari 2027 verhoogd, van € 35.048 naar € 38.388 (dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd).

Wanneer?

De wijziging gaat in op 1 januari 2027.

Wetswijzigingen

Meer wetswijzigingen over dit onderwerp:

Nieuwe wetten app

Blijf op de hoogte met de gratis Nieuwe Wetten app

Dit artikel is gerelateerd aan:

Wat vindt u van deze pagina?(vraag 1 van max 3)
Dat vinden wij jammer. Kunt u aangeven waarom u ontevreden bent?(vraag 2 van 3)

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)