Extra belasting op zakelijke benzine- en dieselauto’s voor werknemers
Deze wet gaat door: bereid uw bedrijf nu voor
Deze wet is aangenomen. U kunt zich voorbereiden.
Voor wie?
- ondernemers die zakelijke personenauto's met uitstoot (eigen wagenpark of lease) aan werknemers aanbieden die deze auto's ook privé of voor woon-werkverkeer gebruiken
Wat verandert er?
Biedt u een zakelijke personenauto aan uw werknemer, bijvoorbeeld een auto uit uw eigen wagenpark of een leaseauto? En gebruikt uw werknemer de personenauto ook privé of voor woon-werkverkeer? Dan betaalt u vanaf 1 januari 2027 extra belasting op zakelijke auto's met uitstoot of die niet helemaal uitstootvrij zijn. Het gaat om personenauto's met benzine-, diesel- of hybride aandrijving.
De grens van 500 kilometer privégebruik per jaar geldt niet voor deze extra belasting. Woon-werkverkeer telt hierbij als privégebruik.
De belasting is per jaar:
- 12% van de catalogusprijs van de auto bij auto's tot en met 25 jaar oud.
- 12% van de marktwaarde bij auto's ouder dan 25 jaar.
U betaalt de belasting via de loonheffing (pseudo-eindheffing). U mag deze belasting niet doorberekenen aan uw werknemer.
Het doel van de belasting is dat werkgevers alleen nog zakelijke auto's zonder uitstoot aan hun werknemers aanbieden, zoals volledig elektrische auto's.
Overgangsregeling
Voor zakelijke auto's met uitstoot die u voor 1 januari 2027 al aan uw werknemers beschikbaar heeft gesteld, geldt een overgangsregeling. Vanaf 1 januari 2031 betaalt u de extra belasting ook voor deze auto's. Eerder was dit vanaf 17 september 2030.
Wanneer?
De wijziging gaat in op 1 januari 2027.
Wilt u een melding bij belangrijke wetswijzigingen?
Download de Nieuwe Wetten app, kies uw onderwerp of branche en krijg meldingen als er voor u belangrijke wetswijzigingen of nieuwe regels zijn.

Blijf op de hoogte met de gratis Nieuwe Wetten app
Nieuwe Wetten app