Slachtoffer van cybercrime

Bent u slachtoffer van cybercrime? Uw bedrijf is dan bijvoorbeeld geraakt door phishing, malware of een DDos-aanval. Lees wat u moet doen als u slachtoffer bent geworden.
Na een cybercrime
Kom na een cybercrime snel in actie. Doe online aangifte of bel 0900-8844. Doe daarnaast bij fraude ook een melding bij de Fraudehelpdesk Zakelijk. Zij kunnen u adviseren en doorverwijzen wanneer dit nodig is. Vertel aan uw werknemers wat er is gebeurd zodat ze weten wat ze moeten doen en waar ze op kunnen letten. Raakt het incident uw klanten? Bijvoorbeeld omdat het leveren van producten langer duurt, of omdat er persoonsgegevens zijn gelekt? Breng dan ook uw klanten op de hoogte.
Bepaal de schade van het cyberincident
Het kan lastig zijn om de schade van het cyberincident te bepalen. De kosten kunnen om verschillende manieren ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan:
- omzetverlies omdat diensten of verkoop tijdelijk stil liggen
- reputatieschade waardoor klanten (tijdelijk) naar een ander bedrijf gaan
- de inhuur van cybercrimespecialisten
Meldplicht ICT-inbreuken
Bent u een digitale dienstverlener of aanbieder van essentiële diensten? Dan heeft u meldplicht bij het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) En u moet een melding maken bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI). U kunt ook een vrijwillige melding maken. Na uw melding kunt u ook hulp en advies krijgen van NCSC.
Aanbieders van noodzakelijke diensten
Bent u een aanbieder van noodzakelijke diensten zoals elektriciteit, gas of drinkwater? U moet dan ook een melding maken bij NCSC. In de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni) en de verordening Digital Operational Resilience Act (DORA) staat dat u uw bedrijf goed moet beveiligen. Twijfelt u of de Wbni voor uw bedrijf geldt? Vul de Wbni Self-assessment Digitale Dienstverleners anoniem in om dit te weten te komen.
Hoe herkent u cybercrime?
Er zijn verschillende vormen van cybercriminaliteit. Hieronder vindt u 7 veelvoorkomende vormen. Informatie over andere soorten cybercrime vindt u bij het DTC.
Een virus is een klein programma dat gegevens op uw computer kan beschadigen of verwijderen. Het kan zelfs uw harde schijf wissen of blokkeren (versleutelen). Veel virussen verspreiden zich via e-mail. Malware (malicious software) is een verzamelnaam voor alle software die criminelen hebben gemaakt om computers en besturingssystemen expres te beschadigen.
Bij phishing proberen criminelen uw inloggegevens, creditcardinformatie, pincode of andere persoonlijke informatie te stelen Ze doen dan via de mail of telefoon alsof ze van een betrouwbare organisatie zijn. Of ze maken een website die eruitziet als uw bank of creditcardmaatschappij. Als u uw gegevens geeft, dan kunnen ze geld van uw rekening halen. Een echte bank zal nooit om uw accountgegevensof wachtwoord vragen.Leer meer over phishing door een kennisquiz van DTC te doen.
Ransomware (gijzelsoftware) is een computervirus. Het is een vorm van malware. Ransomware kan bestanden op uw computer of telefoon onbereikbaar maken. Dit gebeurt vaak via een phishingmail of door een kwaadaardige link. De malware meldt dat u een geldbedrag moet betalen om weer toegang te krijgen. De politie adviseert niet te betalen. Bekijk wat u moet doen als u slachtoffer bent van ransomware bij DTC.
Bij een datalek heeft een crimineel toegang gekregen tot computerbestanden met zakelijke persoonsgegevens. Het is niet altijd goed zichtbaar dat u een datalek heeft. U kunt het wel merken aan verdachte activiteiten als verdachte inlogpogingen of het zoekraken van documenten met gevoelige informatie. Lees welke stappen u moet doorlopen bij een datalek op Autoriteitpersoonsgegevens.nl
Bij een DDoS-aanval sturen criminelen een grote hoeveelheid data op een server af. Het maakt uw website of een webpagina heel langzaam of onbereikbaar. Denk bijvoorbeeld aan de inlogpagina van uw dienst. Een DDoS-aanval is een vorm van hacken.
Veel websites hebben invoervelden waar klanten hun betaalgegevens en adres kunnen achterlaten. Of waarmee klanten kunnen inloggen. Cybercriminelen kunnen deze invoervelden misbruiken om gegevens te stelen. Lees hoe u uw klanten kunt beschermen (DTC).
Bij digital skimming stelen cybercriminelen betaalgegevens van klanten tijdens een online betaling in uw webshop. Dit gebeurt tijdens de betaling terwijl klanten dit niet doorhebben. Lees hoe u uw webshop en klanten beschermt tegen Digital skimming.