Garantie geven
Verkoopt u producten, digitale producten of digitale diensten aan consumenten? Uw klant heeft recht op wettelijke garantie en op updates op de (digitale) producten en diensten. U heeft de optie om een extra garantie te geven.
Wat is garantie?
Als het (digitaal) product of de dienst niet doet wat de consument ervan mag verwachten, heeft uw klant recht op wettelijke garantie. Volgens de wet moet u dan gratis reparatie of vervanging aanbieden.
Uw klant heeft recht op wettelijke garantie als een (digitaal) product:
- niet compleet is
- beschadigd is
- snel kapot is
- anders werkt dan u tijdens de verkoop vertelde
- niet werkt zoals dat soort (digitaal) product normaal hoort te werken
- software gebruikt die na een korte tijd niet meer werkt
Extra garantie
Naast de wettelijke garantie kunt u als verkoper of fabrikant een extra garantie geven of verkopen. Deze extra garantie wordt ook wel commerciële garantie, verkopersgarantie of fabrieksgarantie genoemd. U bepaalt de garantietermijn en de voorwaarden van deze garantie. Deze informatie over de aanvullende garantie geeft u uw klant op papier of via een andere duurzame gegevensdrager zoals per e-mail. Ook moet u zich houden aan garanties en beloftes die u doet in reclames. De wettelijke garantie geldt altijd en gaat voor commerciële garantie.
Updates op digitale producten of diensten en slimme apparaten
Verkoopt u een digitaal product of dienst (bijvoorbeeld e-books, games of streamingsdiensten), of een product met een digitaal element (zoals een smart TV of een slimme koelkast)? U moet ervoor zorgen dat de klant (beveiligings)updates krijgt, zodat het product goed kan werken. De updates moet u geven zolang dit redelijk is. De termijn is afhankelijk van de levensduur van het product.
U moet de klant duidelijk vertellen wanneer er een update is en wat er gebeurt als de klant geen update doet. U moet ook goed uitleggen (gebruiksaanwijzing) hoe de klant de update moet doen. Deze regels gelden ook als u digitale goederen of diensten aanbiedt in ruil voor persoonsgegevens van de gebruiker.
U hoeft geen updates te geven als u bij de verkoop duidelijk heeft gemaakt dat updates er niet bijzitten en de klant daarmee akkoord is gegaan. Lees de regels voor garantie op digitale inhoud en digitale diensten bij de ACM.
Vervangen, repareren of terugbetalen bij garantie
Als het (digitale) product niet doet wat de klant ervan mag verwachten, moet u het vervangen of gratis repareren. Lost u het niet goed op, dan heeft de klant recht op geld terug. Dit geldt ook als het te lang duurt om het op te lossen.
Garantie op tweedehands (digitale) producten
Uw klant heeft recht op wettelijke garantie bij een tweedehands (digitaal) product. Een tweedehandsproduct moet doen wat de klant ervan kan verwachten.
Schuld van de klant (bewijslast)
Denkt u dat het de schuld is van de klant dat het product niet werkt? In het eerste jaar na de verkoop moet u bewijzen dat de klant schuld heeft. U heeft dan bewijslast. Is het (digitaal) product na 1 jaar kapot gegaan, dan moet de klant bewijzen dat hij geen schuld heeft. De bewijslast ligt dan bij de klant.
Bij digitale inhoud of digitale diensten heeft u soms langer de bewijslast. Bijvoorbeeld voor de hele termijn dat u de digitale dienst aanbiedt. Verkoopt u levende dieren? Dan is uw bewijslast ook 1 jaar.
Duur van de garantie
Er is geen vaste wettelijke garantietermijn. Uw klant moet het (digitale) product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. De duur van de garantie hangt af van wat er verwacht mag worden van uw product. De garantieduur hangt dus af van de producteigenschappen, zoals het merk, de prijs en de levensduur van het (digitaal) product. U moet uw klant informeren over de eigenschappen van het (digitale) product.
Spreekt u voor digitale producten en diensten een bepaalde gebruikstermijn af of een doorlopend abonnement? Tijdens die hele periode geldt dan de wettelijke garantie.
Garantie bij B2B
Verkoopt u (digitale) producten aan een ander bedrijf? Of heeft u producten van een ander bedrijf gekocht? Wettelijke garantie valt onder het consumentenrecht en geldt niet bij de verkoop tussen bedrijven (business to business, B2B). Bij een verkoop aan een ander bedrijf moet u in de verkoopovereenkomst afspreken hoe jullie omgaan met garantie. Deze garantieregels mogen niet onredelijk zijn en negatief kunnen uitpakken voor de andere partij.
Dit artikel is gerelateerd aan:
Wetswijzigingen
Externe links
Heeft u nog vragen?
Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)