Ondernemersplein gebruikt cookies om de website te verbeteren. Deze functionele en analytische cookies bevatten nooit uw persoonsgegevens. Wilt u video’s bekijken? Dan plaatsen derden mogelijk tracking cookies om uw internetgedrag te volgen. Deze tracking cookies kunt u weigeren. Lees meer over ons cookiebeleid

Omgaan met klacht via tuchtcollege

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
< 1 min lezen
English version

Heeft u een vrij beroep? Dan moet u zich houden aan de gedragsregels en beroepsregels van uw beroepsgroep. Is uw klant ontevreden? Uw klant vindt bijvoorbeeld dat u onzorgvuldig heeft gehandeld? Dan kan de klant een klacht tegen u indienen bij het tuchtcollege van uw beroepsgroep.

Vrije beroepen met gedragsregels en beroepsregels zijn bijvoorbeeld:

Bekijk meer informatie over vrije beroepen.

Wat doet het tuchtcollege bij een klacht?

Het tuchtcollege bekijkt of de klacht terecht is en of u zich aan de gedragsregels van uw beroep heeft gehouden. Het college kan alle betrokken personen vragen stellen en bewijs onderzoeken en doet dan een uitspraak. Het tuchtcollege beslist of de klacht wel of niet gegrond (terecht) is. 

Vindt het tuchtcollege de klacht terecht (gegrond)? U kunt een waarschuwing, boete of een berisping krijgen. Het college kan ook beslissen dat u uw beroep voor een bepaalde tijd of helemaal niet meer mag uitoefenen.

Niet eens met de uitspraak?

U moet zich houden aan de uitspraak van het tuchtcollege. Bent u het niet eens met de uitspraak? Dan kunt u meestal in beroep gaan bij een apart beroepscollege, rechtbank of het gerechtshof.

Wat vindt u van deze pagina?(vraag 1 van max 3)
Dat vinden wij jammer. Kunt u aangeven waarom u ontevreden bent?(vraag 2 van 3)

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)