Ondernemersplein gebruikt cookies om de website te verbeteren. Deze functionele en analytische cookies bevatten nooit uw persoonsgegevens. Wilt u video’s bekijken? Dan plaatsen derden mogelijk tracking cookies om uw internetgedrag te volgen. Deze tracking cookies kunt u weigeren. Lees meer over ons cookiebeleid

Oneerlijke handelspraktijken

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Gecontroleerd 21 jan 2025
2 min lezen
English version
Let op: er is een wetswijziging

Verkoopt u producten of diensten aan consumenten? U moet uw klant genoeg informatie en tijd geven om een beslissing te maken om een dienst of product te kopen. U mag niet oneerlijk handelen. Oneerlijke handelspraktijken zijn misleidende of agressieve verkoopacties. Dit geldt voor alle EU-landen.

Voorbeelden oneerlijke handelspraktijken

Voorbeelden van oneerlijke handelspraktijken zijn:

  • U geeft misleidende of niet complete informatie over uw product of dienst.
  • U gebruikt lokkertjes die u uiteindelijk niet kan leveren.
  • U biedt iets gratis aan waarvoor de koper toch moet betalen.
  • U noemt totaalprijzen waar uiteindelijk nog allerlei kosten bovenop komen.
  • U gebruikt een vals certificaat of keurmerk of u bent er niet bij aangesloten.
  • U gebruikt consumentenbeoordelingen (online reviews) die nep zijn
  • U bent opdringerig en zet uw klant onder druk om iets te kopen.

Koop ongedaan maken of boete

Heeft u misleidende informatie gegeven aan uw klant? Of heeft u agressieve verkooptechnieken gebruikt? Uw klant mag dan de koop ongedaan maken (de gesloten overeenkomst vernietigen). De Autoriteit Consumenten Markt (ACM) kan u een boete geven van maximaal € 900.000. Bij financiële producten of diensten kan de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een boete geven.

Oneerlijke handelspraktijken in de landbouw

Bent u leverancier van landbouw- of voedingsproducten? U bent bijvoorbeeld tuinder, boer of visser? Oneerlijke handelspraktijken in de landbouwketen en de voedselvoorzieningsketen zijn verboden. Grote afnemers (zoals supermarkten) mogen bijvoorbeeld niet:

  • u te laat betalen
  • een bestelling te laat afzeggen
  • u laten betalen voor bederf en verlies nadat u de producten heeft geleverd

Dit geldt alleen als de afnemer veel groter is dan uw bedrijf. Deze bescherming staat in de Wet oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen (Wet OHP). Als een afnemer zich niet aan de regels houdt, kunt u een overtreding melden bij de ACM.

Oneerlijke concurrentie door de overheid

De overheid mag net als u producten en diensten aanbieden op de markt en is dus mogelijk uw concurrent. Deze concurrentie mag niet oneerlijk zijn. Daarom moet de overheid zich houden aan gedragsregels tegen oneerlijke concurrentie. Alle voor een product of dienst gemaakte kosten moet de overheid bijvoorbeeld doorberekenen in de prijs. Vindt u dat de overheid zich niet houdt aan de regels tegen oneerlijke concurrentie? Dan kunt u eerst een klacht melden bij de overheidsorganisatie waar het over gaat.

Komt u er samen niet uit? Dan kunt u uw klacht melden bij de ACM. De ACM kan onderzoek doen naar oneerlijke concurrentie. Als blijkt dat de overheidsorganisatie zich niet aan de wet houdt, kan de ACM een boete geven.

Deze pagina is onderdeel van een kwaliteitsnetwerk van de Europese Unie

Wetswijzigingen

Dit artikel is gerelateerd aan:

Wat vindt u van deze pagina?(vraag 1 van max 3)
Dat vinden wij jammer. Kunt u aangeven waarom u ontevreden bent?(vraag 2 van 3)

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)