Prijs vermelden op een product
Verkoopt u producten aan consumenten? Er zijn regels voor hoe u de verkoopprijs moet vermelden.
Prijs vermelden in een winkel
Op producten in een winkel moet u een prijs vermelden. Daarvoor gelden deze regels:
- De prijs is in euro's (inclusief btw).
- De prijs moet duidelijk leesbaar zijn.
- Het moet duidelijk zijn voor welk product de prijs geldt (de prijs staat op of in de buurt van het product).
- Bij verpakte producten moet u ook de prijs per meeteenheid (bijvoorbeeld per kilo, liter of meter) aangeven.
Prijs vermelden in een webshop
Bij producten in een webshop moet u een prijs vermelden. Daarvoor gelden deze regels:
- De prijs is in euro's (inclusief btw).
- De totale prijs van de bijkomende kosten (zoals verzendkosten en servicekosten).
- U moet uitleg geven over de kosten die niet vooraf vast staan (verzendkosten).
- U moet gepersonaliseerde prijzen (dynamische prijzen) vermelden.
- Er mag alleen gratis staan als er niks tegenover staat, ook geen persoonsgegevens.
Wanneer hoeft u geen prijs te vermelden?
Soms hoeft u de prijs niet te vermelden. Bijvoorbeeld:
- Op kunst en antiek hoeft u geen prijs te vermelden.
- Op producten op een veiling hoeft u geen prijs te vermelden.
- Bij verschillende producten in 1 verpakking, hoeft u niet de prijs per meeteenheid te vermelden.
- Bij los verkochte producten hoeft u niet de verkoopprijs te vermelden, maar wel de prijs per meeteenheid.
Bekijk de producten of situatie waarbij u de verkoopprijs en prijs per meeteenheid niet hoeft te vermelden in bijlage I en bijlage II van het Besluit prijsaanduiding producten.
Extra kosten (bijkomende kosten)
U moet duidelijk zijn over bijkomende kosten (zoals verzendkosten of voorrijkosten). Rekent u altijd bijkomende kosten? Dan moet u die meenemen in de eerste prijs die u laat zien.
Extra kosten voor betaalmogelijkheden (betaalkosten) los van de verkoopprijs, moet u ook duidelijk vermelden.
Prijs vermelden in reclame en bij aanbiedingen
Als u reclame maakt moet u zich ook houden aan de regels voor het vermelden van de prijs:
- Als de vermelde prijs een adviesprijs is, moet u dit duidelijk bij de prijs zetten.
- Geeft u korting op een eerder gebruikte prijs? Dan moet u als van-prijs (de prijs vóór de korting) de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen gebruiken voor uw aanbieding.
- Maak duidelijk wanneer de prijzen in uw reclame of aanbieding gelden.
Verkeerde prijs vermelden
Heeft u een verkeerde prijs in uw winkel, webshop of folder genoemd? Dan moet u soms een product voor die verkeerde prijs verkopen:
- Kon uw klant begrijpen dat de prijs niet goed was? Dan hoeft u het product niet voor de verkeerde prijs te verkopen.
- Kon de consument erop vertrouwen dat de prijs juist was? Dan moet u het product voor de verkeerde prijs verkopen.