Bedenktijd bij verkoop

Gepubliceerd door:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Gecontroleerd 26 mei 2025
3 min lezen
English version

Een klant heeft een product of dienst bij u gekocht. Achteraf heeft uw klant spijt van de aankoop. In een aantal gevallen heeft uw klant een wettelijke bedenktijd. In deze bedenktijd kan de klant van de koop of het contract af. Dit heet herroepingsrecht, of recht van ontbinding. 

U moet uw klant melden of er bij de aankoop wel of geen wettelijke bedenktijd is. 

Wanneer heeft uw klant bedenktijd? 

De consument heeft een wettelijke bedenktijd (zichttermijn) van 14 dagen als hij iets bij u koopt: 

  • via internet (webshop of onlineverkoopplatform)
  • via de telefoon
  • aan de deur voor € 50 of meer
  • op straat voor € 50 of meer
  • op een verkoopparty voor € 50 of meer 

De bedenktijd start de dag na levering. U moet uw klant alle informatie over de bedenktijd geven of sturen. Ook moet u laten weten hoe de klant van de koop of het contract af kan. Doet u dat niet? Dan wordt de bedenktijd verlengd tot 14 dagen vanaf het moment dat u de klant de verplichte informatie geeft. De verlenging duurt maximaal 1 jaar. 

Aankoopprijs en bezorgkosten terugbetalen 

Bedenkt de consument zich binnen 14 dagen en stuurt of brengt hij het product binnen deze tijd terug? Dan moet u de aankoopprijs en de kosten voor de thuisbezorging van het artikel terugbetalen binnen 14 dagen na annulering van de aankoop. Als de consument slechts een deel van de bestelling terugstuurt, dan hoeft u de bezorgkosten niet terug te betalen. De klant hoeft u niet te laten weten waarom hij van de koop af wil. 

U hoeft de terugzendkosten niet terug te betalen als u dat voor de verkoop laat weten. Zo niet, dan moet u de terugzendkosten terugbetalen. 

Wanneer heeft uw klant geen bedenktijd? 

De consument heeft in een aantal situaties geen wettelijke bedenktijd. Bijvoorbeeld:

  • als u een product op maat heeft gemaakt
  • bij producten die snel bederven
  • als de verzegeling van een product is verbroken
  • als hygiënische producten uit de verpakking zijn gehaald
  • bij toegangskaartjes 

In onder meer deze situaties hoeft u niet te vertellen dat er geen bedenktijd is:

  • als u producten goedkoper dan € 50 verkoopt aan de deur, op straat, bij een demonstratie of verkoopparty
  • voor een pakketreis
  • de verkoop en verhuur van een huis
  • bij een loterij
  • verkoop op de markt
  • als u wordt ingehuurd voor een bepaalde datum of bijvoorbeeld een spoedreparatie 

Geen bedenktijd bij verkoop in winkel 

Bij verkoop in een winkel geldt geen wettelijke bedenktijd. U kunt wel bedenktijd opnemen in uw algemene voorwaarden. U bent niet verplicht om producten te ruilen. Als de klant een product mag ruilen, moet u bij de verkoop vertellen wat de voorwaarden zijn. 

Geen bedenktijd bij verkoop aan ondernemers 

De wettelijke bedenktijd van 14 dagen geldt voor consumenten. Het geldt niet als een ondernemer bij u een zakelijke aankoop doet. Bij verkoop van goederen en diensten tussen bedrijven (business to business, B2B) gelden de algemene regels van koop. U zet in de algemene voorwaarden welke regels er gelden als uw zakelijke klant van de aankoop af wil.

Bedenktijd bij timesharing en vakantieclubs 

Verkoopt u lange-vakantiecontracten zoals timesharing of een lidmaatschap van een vakantieclub voor langer dan 1 jaar? Dan moet u uw klant vooraf duidelijk informeren over de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. U moet uw klant het standaardinformatieformulier en een standaard herroepingsformulier uit de Europese Richtlijn laten ondertekenen. 

Bedenktijd bij verkoop van financiële producten 

Verkoopt u een financieel product? Uw klant mag meestal binnen 14 dagen de overeenkomst ontbinden. Dit moet schriftelijk, uw klant hoeft geen boete te betalen en geen reden te geven. Voor levensverzekeringen geldt een langere termijn van 30 dagen. 

Heeft u een financieel product verkocht tijdens een adviesgesprek? En heeft u uw klant voor het gesprek geïnformeerd over de advieskosten? Als uw klant de overeenkomst ontbindt, mag u wel een factuur voor de advieskosten aan uw klant sturen. 

Bedenktijd bij verkoop van woonhuis 

Een koper kan afzien van de aankoop van een huis. Dit mag tot 3 dagen nadat de koper de ondertekende koopakte of een kopie daarvan heeft gekregen. Van de 3 dagen bedenktijd moeten minimaal 2 dagen werkdagen zijn. De koper hoeft de verkoper geen reden te geven of een vergoeding te betalen. 

Bedenktijd bij digitale inhoud 

Verkoopt u digitale inhoud die uw klanten online kunnen afspelen (streamen) of downloaden? U mag de bedenktijd laten vervallen zodra zij hun aankoop gebruiken. U moet dat eerst uitleggen voor de verkoop en om akkoord vragen. Dit akkoord moet de koper bevestigen bij de aankoop. De klant moet pas na aankoop het afspelen of downloaden kunnen starten. 

Deze pagina is onderdeel van een kwaliteitsnetwerk van de Europese Unie

Heeft u nog vragen?

Neem contact op met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)